Vacature Raad van State

Vacature Raad van State: Wiki-jurist

De directie Bestuursrechtspraak ondersteunt de leden van de Afdeling bestuursrechtspraak in hun werk als hoogste algemene bestuursrechter en bestaat uit de Algemene Kamer (twee units), de Omgevingskamer (vier units), de Vreemdelingenkamer (drie units) en de Kennisunit.

Het thema ‘kennis’ staat hoog op de agenda van de directie Bestuursrechtspraak.

Een belangrijke randvoorwaarde in de omslag van de Raad naar een kennisorganisatie is een actueel en opnieuw geredigeerd Handboek Awb. In het Handboek Awb zijn de hoofdlijnen van de jurisprudentie van de Afdeling over artikelen uit de Algemene wet bestuursrecht neergelegd. Om het Handboek toegankelijk en toekomstbestendig te maken is besloten het handboek te integreren in een zogenoemde ‘Wiki-omgeving’. In deze nieuwe digitale omgeving kunnen artikelen en het commentaar daarbij snel en eenvoudig worden ontsloten en (onder supervisie) worden aangepast.

Voordat daarmee kan worden gestart, moet het handboek worden geactualiseerd en geredigeerd. Met dat proces is begin 2020 een aanvang gemaakt. Vanaf het najaar van 2021 is gekozen voor een opzet waarbij een team van vier (bijna) afgestudeerde juristen staats- en bestuursrecht, in overleg en samenwerking met (hoofd)redacteuren en kenniscoördinatoren, permanent aan de herziening van het handboek werkt. In beginsel zullen zij worden aangesteld binnen de Kennisunit voor een periode van twee jaar. Zij worden begeleid door een ervaren seniorjurist.

Wiki-jurist

(medewerker Advisering)

36 uur per week (richtsnoer)

36 uur is de richtsnoer. Ben je (bijna) afgestudeerd en is dit momenteel (nog) te veel? Schroom dan niet om toch te solliciteren!

Ook studenten die al zijn begonnen met het schrijven van hun scriptie of nog moeten beginnen kunnen reageren!

Functie-inhoud

De kerntaken van de Wiki-jurist zijn:

• Actualiseren en bewerken van het Handboek Awb
  • Meedenken over digitale ontsluiting van bewerkte teksten
  • Wekelijks overleggen over geconcipieerde teksten

Functie-eisen

• Een (bijna) afgeronde opleiding staats- en bestuursrecht
  • Goede studieresultaten
  • Gedegen kennis hebben van het algemene bestuursrecht
  • Een vlotte pen
  • Ervaring met jurisprudentieonderzoek
  • Goed zelfstandig kunnen werken én samenwerken
  • Minimaal vier dagen per week beschikbaar
  • Een goed analytisch vermogen, vermogen logisch te redeneren en goed hoofd- en bijzaken kunnen scheiden
  • Vaardig met ICT-toepassingen en affiniteit met het werken in een Wiki-omgeving

Competenties

• Organisatiesensitiviteit
  • Doorzettingsvermogen
  • Initiatief
  • Flexibel gedrag
  • Onafhankelijkheid

Bekijk de gehele vacature op de website van de Raad van State!

Informatie en sollicitatie

Nadere informatie over de functie kun je inwinnen bij Michiel Tjepkema, hoofd Kennisunit, e-mail: m.tjep­ke­ma@raad­van­sta­te.nl.

Je sollicitatie met cv kun je, onder vermelding van het vacaturenummer, mailen naar: va­ca­tu­res@raad­van­sta­te.nl t.a.v. Marina de Leeuw, P&O adviseur.

Je kunt solliciteren tot en met 21 november 2021.