Bezoek zitting bodemzaak Milieudefensie cs / de Staat (14-11-17 09:15 - 13:00)

Dinsdag 14 november zullen we afreizen naar Den Haag om de behandeling van de bodemzaak inzake Milieudefensie cs / de Staat bij te wonen.

In afwachting van de bodemzaak spande Milieudefensie cs. eerder al – met succes – een kort geding aan, waarin de Staat werd veroordeeld tot aanpassing van haar nationale luchtkwaliteitsbeleid en een verbod met onmiddellijke ingang opgelegd kreeg om toekomstige maatregelen te nemen die in strijd zijn met de Europese luchtkwaliteitsrichtlijn.

De uitspraak van het kort geding heeft tastbare gevolgen voor het regeringsbeleid ten aanzien van o.a. 130 km zones, intensieve veehouderij en kolencentrales. De vordering in de bodemzaak overstijgt het kort geding en vordert op grond van recht op leven en de volksgezondheid, in combinatie met het Europese voorzorgsbeginsel, een nationaal luchtkwaliteitsbeleid met grenswaarden voor luchtverontreiniging die strikter zijn dan de EU normen.

Kortom: een unieke zaak in het licht van de juridische afdwingbaarheid van mensenrechten en milieuverplichtingen.

Aanmelden kan via svp.bestuur@gmail.com

Aanvang: 09.15 uur, Rechtbank den Haag

Vertrek: 08:19 uur, Station Amsterdam – Zuid (ic r. Den Haag Centraal)

Zie hier dit event op Facebook

Reageren is niet mogelijk.